Industrija razvoja računalnih igara neprestano raste, kako globalno, tako i u Hrvatskoj, u kojoj danas okupljamo izniman broj mladih talenata i znanja za daljnji razvoj kreativnih projekata, istaknuo je u svom keynote govoru legendarni dizajner i proizvođač videoigara, John Romero, na konferenciji Future Perspectives of Game Development koja je jučer bila održana u prostorima Sveučilišta Algebra u Zagrebu.
Industrija razvoja videogara (game development) u svijetu 2022. ostvarila je prihode od oko 185 milijardi američkih dolara, a do 2025. globalno će ta brojka preći i 300 milijardi dolara, čime je to jedan od najunosnijih i najbrže rastućih sektora svjetske ekonomije.
“Ova je zemlja puna strasti i igrača, ali i onih koji razvijaju videoigre. Imate ovdje odličnu ekipu, Croteam, koji su prisutni u ovoj industriji već 30 godina. Oni su vjerojatno jedni od najiskusnijih timova u razvoju videoigara uopće na svijetu. Budućnost videoigara nalazi se u umjetnoj inteligenciji, a velik utjecaj imat će i VR (virtualna stvarnost) i AR (proširena stvarnost). To je budućnost i stvaranja, ali i igranja videoigara te velika pomoć, ali i izazov dizajnerima u budućem razdoblju”, istaknuo je Romero.
U listopadu 2013., Sveučilište California-Santa Cruz zaposlilo je Romera kao kreativnog direktora svojeg magistarskog programa za igre i medije gdje je gradio kurikulum zajedno s legendom dizajna igara i suprugom Brendom Romero: "Obrazovanje je važno, ali mora kombinirati praksu i stvaran rad na igrama s učenjem najnovijih trendova i tehnologija. Trendovi se neprestano mijenjaju, danas su to AI, VR i AR kao dominantne tehnologije, uz engine poput Unreala koji se konstantno nadograđuju na nove verzije. Moj savjet mladima je da krenu raditi na igrama što ranije, žele li ući u tu industriju, jer svaka minuta koju ne iskoriste prilika je koju će netko drugi rado uzeti za sebe“, ističe Romero.
S njim se slaže i Davor Hunski, Chief Creative Officer domaćeg studija Croteama, koji su uz Serious Sama, autori i iznimno popularne puzzle igre Talos Principle I i II kojoj je izdavač Devolver Digital: “Postoji interes za našim kompanijama i ja ne mislim da će to stati u budućnosti. Dapače, pogotovo sa razvojem umjetne inteligencije. Zato bih potaknuo mlade da se bace u to, naravno, treba jako puno rada i ljubavi i ništa neće doći preko noći, ali potencijal je ogroman.“
Uz Romera, na konferenciji su se našla mnoga poznata lica iz domaće industrije razvoja računalnih i videoigara, a na panelu o novim tehnologijama i AI-u razgovaralo se o prilikama i mogućim turbulencijama s kojima će se suočiti kreativci u timovima koji se tehnologiji ne prilagode dovoljno brzo.
Trenutno se game development suočava s brojnim izazovima, sve su veći zahtjevi za realističnim iskustvima a razvojni timovi imaju pritisak da isporuče još kreativnije inovacije, otkriva Hunski i dodaje: „Unatoč tim izazovima, budućnost game developmenta je izrazito uzbudljiva. Sve veća upotreba naprednih tehnologija poput proširene stvarnosti (AR), virtualne stvarnosti (VR) te kontroverzne ali primamljive umjetne inteligencije (AI) omogućiti će igračima još dublja i realističnija iskustva. Napredne tehnologije će omogućiti igračima i da sami sudjeluju u oblikovanju priče i okoliša prema vlastitim odlukama. Suradnje i multiplayer iskustva postat će sve složenija, stvarat će se virtualni svjetovi gdje igrači mogu zajedno istraživati, surađivati i natjecati se na nove i jedinstvene načine.“
Mihajlo Džaril, osnivač i direktor Fortune Esports kaže kako oni ne koriste AI pri razvoju, sve dok se situacija oko autorskih prava ne raščisti. Helder Lopes iz slovensko-ciparske multinacionalne kompanije Outfit7 koja razvija videoigre, od kojih je najpopularnija Talking Tom & Friends komentirao je kako se u njihovom studiju koriste AI alati, no ne u samim igrama, već kao inspiracija za izradu kreativnih uradaka. i slično. Miro Antonijević, Tech Lead u Nanobitu je na primjeru kompanije u kojoj je zaposlen objasnio zašto se sve AI koristi u razvoju igara, a primjenjuje se u različitim područjima – od storytellinga do analitike: „Pokazalo se kako umjetna inteligencija može davati dobre nove ideje, raditi ponavljajuće poslove, vizuale, pozadine za igre, razgovore između likova i slično. AI nije savršena, a poseban problem je što nije konstantna, pogotovo prilikom stvaranja dijaloga i kompleksnih konverzacija u igrama.“
Tomislav Gojević iz studija Fury (RawFury), Boris Barbir iz Pine Studio i Darijan Kosić iz Today’s Game Studios raspravljali su o strategijama financiranja game dev projekata te koji je najbolji način za privući i zadržati investitore u vremenu kad je konkurencija među projektima sve veća.
Darijan Kosić imao je nešto drugačiji pristup od ostalih, on je vlasnik tvrtke koja je prvo osigurala financije za projekt putem klijenta s kojim su ranije ostvarili dobru suradnju, a zatim su krenuli u izradu igre. RawFury kao izdavač prolaze kroz sto do tristo pitcheva tjedno s posebnim timom koji analizira u što uložiti. Pine Studio je nakon turbulentnih početaka uspio ostvariti financijsku samostalnost i danas sami financiraju izradu svojih igara. Noah Maričak iz Hrvatsko audiovizualnog centra rekao je da se nada da će HAVC za igre postati ono što je sada za filmsku industriju.