Vjerojatno Vam naziv Clover Studio ne znači puno. A AirRaid? Nešto poznatije? Čitajte dalje…

Na nedavno održanom zagrebačkom MobileMonday skupu posvećenom mobilnim aplikacijama i pripadajućim tehnologijama, mladi razvojni studio Clover osvojio je prvo mjesto sa svojom iPhone “augmented reality” igrom AirRaid. Kao pobjednici dobili su priliku da svoju aplikaciju predstave na Mobile World Congressu 2011. u Barceloni. A to je, vjerujte, velika stvar!

Uhvatili smo njihovog glavnog programera Marka Hlebara i postavili par pitanja.

U intervjuu koji slijedi saznajte kako je AirRaid postao pravi hit na iPhoneu, te da li se možete obogatiti na razvoju mobilnih igara…

Kada  je nastao Clover Studio?

Clover Studio je osnovao  Ken Yasue 2008. godine. Tvrtka danas broji 6 zaposlenika, gdje su među stalnom postavom – Ken Yasue (web / iPhone), Yumiko Yasue (HTML encoding, web), Bruno Paun (dizajn / web), Dunja Lalić (iPhone), Josip Bernat (iPhone) i ja kao glavni programer za iPhone.

Vaša najnovija igra je AirRaid – recite nam ukratko o čemu je riječ…

AirRaid je “augmented reality” 3D pucačina s elementima “tower defensea” .  Veliki naglasak je stavljen na društveno povezivanje tj. društvene mreže. Kako bi zaigrali multiplayer varijantu igre, igrači se moraju ulogirati sa svojim Facebook korisničkim podacima. AirRaid je baš jedinstvena igra upravo zato jer spaja Facebook i “augmented reality” elemente.

Da li namjeravate svoje igre izbaciti i na Android platformi? A što je s iPadom?

Za sada ne planiramo svoje igre izbacivati na Googleovoj Android platformi, budući je Android aplikacije malo teže kvalitetno monetizirati u odnosu na iPhone aplikacije, a potrebno je i dodatno vrijeme kako bi se okupio tim koji bi takvo nešto radio. Igre koje  smo do sad razvijali uglavnom rade na iPadu, ali npr. AirRaid zahtijeva kameru, kompas i/ili žiroskop kako bismo dobili “augmented reality”, a iPad primjerice još uvijek nema ni kameru.

Kako ste do sada monetizirali svoje aplikacije?

Preuzimanje aplikacija smo do sada naplaćivali putem AppStorea. S AirRaidom uvodimo model da je sama aplikacija besplatna, a monetizaciju namjeravamo vršiti putem “In App Purchasea”, odnosno prodaje virtualnog novca i virtualnih proizvoda.

Kada je riječ o iPhoneu – što po Vašem mišljenju tu mobilnu platformu razlikuje od ostalih?

iPhone je vrlo moćan uređaj, a iOS je jako stabilan operativni sustav na kojem se neprestano radi i koji je iz verzije u verziju sve bolji i kvalitetniji. To omogućuje da se za iPhone razvijaju vizualno vrlo atraktivne aplikacije.  Noviji modeli su opremljeni kompasom i/ili žiroskopom što nam omogćuje da stvorimo AR aplikacije. Još jedna prednost u razvoju za iPhone je u tome da je vrlo lako razvijati aplikacije koje rade na novijim i starijim iPhone uređajima, dok to kod ostalih platformi ,odnosno uređaja, jako varira poradi različitih rezolucija zaslona i sličnih sitnica…

Dalje, App Store je najbolje mjesto za prodaju aplikacija od svih platformi koje su danas u ponudi. Negativna strana je to što je danas u App Storeu par stotina tisuća aplikacija pa se teško istaknuti među mnoštvom.

Kako je došlo do suradnje s Exit Festivalom?

Aplikaciju za Exit smo radili u suradnji s tvrtkom WarpVisionMedia preko koje smo  stupili u kontakt s ljudima iz Exita. Suradnja će se najvjerojatnije nastaviti i sljedeće godine.

Ne prođe dugo, a da ne pročitamo priču o nekom razvojnom studiju koji je zaradio milijune na iPhone igrama. Može li se zaista pojedinac obogatiti u ovom poslu?

Naravno da može. Nekima se posrećilo pa su s vrlo jednostavnim idejama došli do ogromne zarade. Sada kad na App Storeu postoji par stotina tisuća aplikacija, vrlo je teško progurati svoj proizvod, zato je potrebno puno truda kako bi se izradila kvalitetna aplikacija, a još više truda da se ona i dobro izreklamira kako bi privukla korisnike.

Možete li komentirati cijelu industriju video igara. Čini se kako tradicionalni izdavači poput Electronic Artsa polako gube bitku protiv Facebooka i mobilnih video igara…

Electronic Arts također ima svoje podružnice koje izrađuju igre za mobilne uređaje. Mislim da mobilna zabava neće tako brzo zamijeniti igranje na PC-u ili konzolama jer je to jedan potpuno drugačiji doživljaj. Mobilne i Facebook aplikacije su one koje pružaju instant zabavu, a uvijek će postojati tvrdokorni gameri kojima to nije dovoljno i koji će od igre zahtjevati bolju grafiku, priču itd…

Kako zapravo nastaje jedna iPhone video igra?

Izrada igre naravno započinje običnom idejom. Zatim se ta ideja razrađuje, brainstormingom, googlanjem da li postoje igre na sličnu temu i općenito internom raspravom. Ako zaključimo da je ideja dobra i moguće profitabilna, počinjemo sa skiciranjem prototipa igre, popisuju se osnovne značajke koje će igra sadržavati. Kod AirRaida smo npr. krenuli s idejom da napravimo multiplayer AR igru. Kada smo krenuli, već su postojale AR igre, no one su bile prilično loše i niti jedna nije imala multiplayer komponentu.

Sama izrada igre je posao koji smo mi  podijelili u dva dijela. Jedan dio je bio programiranje same iPhone aplikacije, a drugi programiranje serverskog dijela.U međuvremenu smo pronašli  i 2D/3D dizajnera  koji nam je također dizajnirao izgled korisničkog sučelja.

Igru smo programirali s privremenim grafikama i 3D objektima, a kako smo dobivali finalnu grafiku, tako smo je ubacivali u samu igru. Zatim smo u igru implementirali glazbu i primjerene zvukove. Naravno, moram napomenuti kako se tijekom izrade igre, a posebno prema kraju, vrši neprestano testiranje i traženje bugova.

Nakon što je igra dovršena, potrebno je mnogo mašte i kvalitetnog marketinga kako biste je i prodali. Često nakon što se igra nađe na tržištu, dobivamo feedback od korisnika pa izdajemo zakrpe koje popravljaju bugove i dodaju nove značajke samoj igri. Ukratko, to je to!

Više o AirRaidu pročitajte na njihovoj službenoj web stranici!

Pratite autora ovog članka na Twitteru: @jhadzic