Pulski Red Martyr Entertainment još je jedan hrvatski studio za razvoj video igara pred kojim je potencijalno svijetla budućnost. Njihova prva video igra, point-and-click avantura lokal-patriotski smještena u Sveti Kotar, izmišljeni grad u Gorskom kotaru, solidno primljena kod ljubitelja interaktivnih zagonetki, bila je dijete višegodišnjeg napornog kreativnog rada te financijskog i vremenskog odricanja osnivača Red Martyr Entertainmenta, Marka Tominića i njegovog malobrojnog tima.
Tominić, danas bogatiji za veliko iskustvo osnivanja vlastite tvrtke za izradu video igara te razvoja i lansiranja prvog projekta, u razgovoru za PoslovniPuls otkrio nam je nešto više detalja o svom prvijencu, ali i ekskluzivno otkrio prve detalje novog projekta kojeg marljivo priprema u tajnosti.
Upravo je to obožavanje ključ (uspjeha) cijele priče. Prije više od tri desetljeća roditelji su mi poklonili Commodore 64. To je za mene bila ljubav na prvi pogled i od tud je sve krenulo.
Osjećaj i sreću koju su mi tada igre i aplikacije pružale dali su mi jasnu viziju što želim u životu raditi. Taj osjećaj nikada nije nestao i vjerojatno nikad i neće, zbog čega sam se odlučio upistiti u razvoj video igara. Za mene, kao i za ostatak Red Martyr tima, ovo nije samo posao, već strastveni rad s velikom ljubavi. Na takvim temeljima, želje i motiva nikada ne nedostaje i lakše izguramo one teže faze razvoja naših projekata.
Pozitivno sam zadovoljan, referirajući se na recenzije medija i samih igrača. Radi se o point-and-click avanturi, žanru koji je briljirao 90-ih godina, ali koji je već godinama na začeljima u kontekstu interesa gaming zajednice.
Samim time, od samog početka projekta, dizajnom sam htio približiti žanr igračima koji nisu nužno hard-core ljubitelji žanra, stavljajući fokus na priču i igračeve odluke, a manje na zagonetke. U većini slučajeva se igračima i medijima to svidjelo, no bilo je onih koji su bili razočarani jer su očekivali "pravu" point-and-click avanturu pogonjenu zagonetkama.
Budući smo imali vrlo kratke rokove za završetak izrade igre (temeljem ugovora sa izdavačem - nizozemskim Soedesco), dobar dio "poliranja" je uslijedio tek nakon izlaska igre na PC-u krajem listopada 2021. "Saint Kotar" je danas unaprijeđena i bolje optimizirana igra s dosta novog sadržaja potpuno besplatnog za sve igrače.
Kada podvučem crtu i pogledam unatrag, vrlo sam zadovoljan kako je sve ispalo. Ipak je ovo bio naš prvi projekt temeljem kojeg smo dobili neprocijenjivo iskustvo kakvo je nemoguće dobiti kroz literaturu, tutoriale ili razgovore s ljudima iz industrije.
Mogao sam, poput mnogih drugih, umjesto u tvrtku i ljude, uložiti novac od prodaje kuće u apartmane i živjeti ugodno od turističkog iznajmljivanje. No, to mi nije bilo niti na kraj pameti.
Moj put, životni cilj i san jest razvijati video igre i tu onda zapravo nikada niti nije bilo dileme. To ne znači da nije bilo izazovno: stres, 7-dnevni radni tjedan, učenje na vlastitim greškama, odricanje… Može zvučati kao grozno iskustvo, ali nikada ga ne bih mijenjao za nešto drugo.
Da mogu ispočetka, ponovno bih uložio sve što imam u Red Martyr Entertaiment jer znam kako će se sve uloženo jednog dana isplatiti zahvaljujući upornosti i ljubavi prema poslu.
Kako smo bili bez iskustva, point-and-click avantura nam se činila baš kao idealan žanr zbog jednostavnosti razvoja. Tu smo djelomično bili u pravu jer igra ne zahtjeva kompleksne sustave bazirane na, primjerice, umjetnoj inteligenciji i fizici. Međutim, širina zahtjeva je velika i u konačnici, ukoliko vam je cilj kao i nama napraviti kvalitetnu igru s visokom kvalitetom produkcije unutar point-and-click žanra, onda tu ima stvarno jako puno posla.
Od art stila i odabira setupa (2D, 2.5D ili 3D) te tehničkih stvari vezanih uz njih, pa do pisanja i game dizajna, alata koji sve to podržavaju, animacija likova, skriptiranja, snimanja glasova i post-produkcije istih, sinkronizacija animacija, zvukova…ima tu puno posla. Bez obzira, drago mi je da smo išli ovim putem jer smo prošli sve faze i naučili puno.
Najveći izazov je bio pronaći prave ljude i organizirati razvoj video igre. Bilo je grešaka i puno je vremena prošlo da se sve izvede na pravi put, no kada gledam unatrag niti sami počeci nisu bili katastrofalni jer neke smo stvari već tada radili kako treba.
Po pitanju mog osobnog rada na projektu kao pisca i game/narativnog dizajnera, izazov je bio savladati skriptiranje i kombinaciju istog s pisanjem i radom u alatima, pa zatim sve to povezati s Unity engineom u suradnji s programerima. Napisao sam preko 500 stranica pozadinske priče, od čega je na kraju u igri završilo jedva 100 i to samo kao baza za glavnu radnju u igri.
U konačnici, količina posla nije zapravo bila problem, već samo nedostatak vremena.
To je točno, iako ima još jako puno prostora za rast. Tu pretežito mislim na kvalitetni radni kadar i projekte na kojima studiji rade. Oba su direktno povezana s financijskim mogućnostima, pa je sasvim razumljivo da sve zajedno ide sporije nego bi što bismo to svi htjeli.
No, unazad nekoliko godina i s te strane vidimo velike pomake, ponajviše od strane države koja se budi i vidi gaming industriju kao potencijal za gospodarstvo. Sve više natječaja i potpore dolazi, iz Ministarstva kulture, HAVC-a i lokalnih javnih tijela. Takav pristup je dobar jer će to neminovno dovesti do kvalitetnijeg kadra, a onda posljedično i do kvalitetnijih i većih projekata.
Hrvatska ima veliki potencijal u globalnoj industriji video igara!
Uzbudljivo vrijeme! Ovog ljeta smo krenuli s novim projektom o kojem u ovom trenutku ne smijem previše pričati .
Još uvijek smo u fazi istraživanja i pred-produkcije, zbog čega jedino što zasad mogu potvrditi jest da se radi o povijesnom RPG-u (role-playing game žanr). Najkasnije početkom iduće godine ćemo i službeno najaviti projekt. Uz tu igru, uskoro izbacujemo animirani strip kao prvi dio višebrojne kolekcije stripova smještenih u svijet "Saint Kotar"-a.
"Saint Kotar" uskoro stiže i na konzole (Playstation 4 i 5, Xbox One i Series X/s, Nintendo Switch), a nedavno smo izdali i verzije za Mac i Linux.
Kao šlag na tortu, za sve sadašnje i buduće vlasnike "Saint Kotar"-a ove jeseni stiže besplatni DLC "Saint Kotar: The Ritual" koji će igrače staviti u ulogu Viktorije, nestale osobe koju igrači pokušavaju pronaći u glavnoj igri.
Za potrebe navedenog RPG projekta već smo proširili tim za dvojicu novih članova, zbog čega nas sada ima ukupno 5 zaposlenih na puno radno vrijeme.
Uz to, širimo i broj vanjskih suradnika, pa se cijeli broj članova razvojnog tima penje se na 10. Ugovor me obvezuje da trenutno držim u tajnosti ime osobe koja nam se pridružila kao vanjski suradnik, a radi se o veteranu američke gaming industrije s više od 10 godina iskustva rada u veoma poznatom razvojnom studiju. Više o njemu kao i cijelom projektu prilikom najave projekta u skorijoj budućnosti.